Bezpečnost škol
Výzkumný projekt pocit bezpečí ve školách a školských zařízeních
Název projektu: Pocit bezpečí ve školách a školských zařízeních
Realizátor projektu: Institut forenzních, bezpečnostních studií a managementu, z.ú.
Řešitelský tým: JUDr. PhDr. Jana Firstová, Ph.D., LL.M., MBA – odpovědná řešitelka, Doc. JUDr. David Zámek, Ph.D., LL.D., PhDr. Jiří Štochl, LL.M, MBA, Mgr. Vladimír Hanousek, LL.M.
Cíl projektu: Cílem výzkumného projektu je analyzovat a pochopit subjektivní vnímání bezpečí pedagogických pracovníků ve školním prostředí, identifikovat faktory, které ovlivňují jejich pocit bezpečí, včetně vlivu organizačních, fyzických a psychosociálních podmínek školy či školského zařízení. Cílem projektu je též analýza a hodnocení účinnosti a adekvátnosti ve škole nastavených stávajících bezpečnostních opatření, jež mají přispívat k vytvoření bezpečného a podpůrného pracovního prostředí. Pozornost bude zaměřena na to, jak pedagogové vnímají účinnost těchto opatření a co oni samotní navrhují ke zlepšení zajištění jejich větší ochrany ve školním prostředí.
Metodologie: Pro realizaci projektu byla zvolena kombinace kvalitativních a kvantitativních metod, jež zajistí jak konkrétní, numerické údaje o bezpečnosti ve škole, tak hlubší, kvalitativní vhled do subjektivního vnímání pedagogů a efektivity zavedených opatření.
V prvotní fázi bude využito především dotazníkové šetření zaměřené na hodnocení bezpečnosti na školách ze strany pedagogických pracovníků. Dotazníky obsahují uzavřené otázky, které hodnotí různé aspekty bezpečnosti, například pocit fyzické a psychické bezpečnosti, vnímání efektivity stávajících bezpečnostních opatření nebo úroveň podpory ze strany školního vedení. Součástí dotazníků jsou i otevřené otázky umožňující získání cenných kvalitativních dat, jež mohou poskytnout hlubší pohled na názory, postoje nebo zkušenosti respondentů.
Zároveň bude realizováno shromažďování a analýza kvantitativních údajů o výskytu násilí nebo jiných incidentů, které mohou ovlivňovat pocit bezpečí pedagogů (například počet incidentů ve škole, výskyt psychického a fyzického napadení, využívání krizových opatření) včetně vyhodnocování efektivity implementovaných bezpečnostních opatření na základě těchto dat.
Analyzována bude též školní dokumentace a politiky, krizové plány, směrnice a další dokumenty dotýkající se problematiky bezpečnosti s cílem ověření, jak jsou bezpečnostní opatření na školách nastavena a zda odpovídají aktuálnímu stavu.
S cílem hlubšího porozumění tomu, jak pedagogičtí pracovníci vnímají nastavená bezpečnostní opatření a jejich návrhům ke zlepšení stávající situace budou následně využity individuální polostrukturované rozhovory a skupinová diskuse (Focus group).
Vzorek respondentů by měl poskytnout široký a reprezentativní pohled na bezpečnostní otázky ve školách, odhalit klíčové faktory ovlivňující pocit bezpečí pedagogů a umožnit hodnocení stávajících bezpečnostních opatření. Pro tento projekt tak byl zvolen stratifikovaný výběr, který zajistí zahrnutí různých typů škol a pedagogů v rámci vzorku, čímž se minimalizuje bias.
Očekávané dopady /výsledky/ projektu: U účastníků projektu a dalších dotčených subjektů (žáci, rodiče) mohou přinést zlepšení komunikace, bezpečnosti a důvěry ve školní prostředí. Na úrovni partnerů a školního managementu mohou výsledky sloužit jako nástroj pro zlepšení politických a organizačních rozhodnutí. A konečně, na úrovni místa může výzkumný projekt vést k vytváření bezpečnějších, příjemnějších a podpůrnějších školních prostředí, která podporují zdravý a rozvojový proces pro všechny zúčastněné. Výsledky výzkumného projektu by měly přinést doporučení pro zefektivnění bezpečnostních praktik a zajištění bezpečného a podporujícího školního prostředí pro všechny pedagogické pracovníky, ale nejen pro ně.
Viditelnost projektu a využití výsledků projektu: Zajištění viditelnosti a prezentace výsledků výzkumného projektu je vždy klíčové pro šíření poznatků a zajištění jejich využití v praxi. Za tímto účelem budou využity různé komunikační a marketingové nástroje, které umožní výsledky projektu dostat k širokému okruhu zainteresovaných osob, jako jsou školy, učitelé, rodiče, místní komunity, odborníci, politické orgány a další. Výsledky, průběžné i finální budou publikovány v odborných a veřejných médiích, na odborných konferencích, které se zaměřují na školství, bezpečnost dětí, pracovníků ve školství, prevenci sociálně patologických jevů nebo duševní zdraví. Plánujeme organizování seminářů a workshopů pro učitele, ředitele škol a další pedagogické pracovníky, kde budou prezentovány výsledky a doporučení, jak implementovat změny do školního prostředí. Kromě těchto tradičních metod budou využity i moderní digitální platformy a sociální média pro šíření výsledků.
Doba realizace projektu: 2025–2026
Financování projektu: Tento výzkumný projekt bude financován z vlastních zdrojů organizace: Institut forenzních bezpečnostních studií a managementu, z.ú.
Návaznost dalšího projektu:
Projekt zaměřený na zjišťování pocitu bezpečí u pedagogických pracovníků představuje první fázi komplexního výzkumného úsilí IFBM, jehož cílem je získat ucelený pohled na bezpečnostní klima ve školách z pohledu pedagogů. Tento výzkum se soustředí na faktory, které ovlivňují jejich pocit bezpečí. Výzkum zaměřený na zjišťování pocitu bezpečí u žáků/studentů škol bude na tento první projekt navazovat a rozšíří jej o perspektivu žáků/studentů, kteří jsou klíčovými aktéry školního prostředí. Tento druhý výzkum se zaměří na to, jak žáci/studenti vnímají bezpečnost ve škole, jaké mají zkušenosti s šikanou, násilím nebo jinými formami ohrožení, a jak tyto faktory ovlivňují jejich duševní a emocionální pohodu.
Oba projekty budou úzce propojené, protože pocit bezpečí pedagogů a žáků/studentů je vzájemně závislý a ovlivňuje celkové klima školy. Zjištění o pocitu bezpečí u pedagogů poskytují cenný kontext pro pochopení, jak školní prostředí, organizace školy, vztahy mezi učiteli a žáky a celková školní atmosféra ovlivňují pedagogy v jejich profesní roli. Výsledky tohoto výzkumu mohou naznačit, jaký vliv má pocit bezpečí pedagogů na jejich schopnost efektivně řídit třídy, řešit konflikty a podporovat zdravé vztahy mezi žáky. Naopak, výsledky výzkumu o pocitu bezpečí u žáků/studentů mohou pomoci lépe pochopit, jakým způsobem vnímání bezpečnosti žáky/studenty ovlivňuje i chování pedagogů. Pokud žáci prožívají školní prostředí jako nebezpečné nebo nehostinné, může to mít negativní vliv nejen na jejich školní výkon, ale i na vztahy s pedagogy, což následně ovlivňuje pracovní podmínky a pohodu učitelů.
Spojení výsledků obou výzkumů nabídne hlubší pochopení bezpečnostního klimatu ve školách z obou perspektiv – pedagogů i žáků/studentů. Tento komplexní přístup umožní identifikovat vzorce, které mohou zlepšit nejen bezpečnost žáků/studentů, ale i pracovní podmínky pedagogů. Výsledky obou projektů mohou přispět k vytváření doporučení pro školní politiky, školení pro pedagogy, a rozvoj preventivních a intervenčních strategií, které přispějí k lepšímu školnímu klimatu a bezpečnému prostředí pro všechny zúčastněné.